Dan crnogorskog narodnog pozorišta
02/11/2019Novembarski repertoar Crnogorskog narodnog pozorišta
03/11/2019Posljednje večeri Bijenala crnogorskog teatra, obilježen je Dan crnogorskog narodnog pozorišta. Na svečanosti su uručene godišnje nagrade i priznanja koja dobijaju članovi i saradnici CNP-a, nagrada za najbolji savremeni domaći dramski tekst, kao i nagrade najboljima na ovogodišnjem Bijenalu.
Veliku nagradu CNP-a za najznačajniji umjetnički rezultat u godini dobio je reditelj Andrij Žoldak za režiju predstave “Ivanov” A. P. Čehova.
Andrij Žoldak upotpunjuje plejadu značajnih evropskih pozorišnih stvaralaca koji su radili u Cnogorskom narodnom pozorištu. Nastavljač najbolje rediteljske tradicije dvadesetog vijeka, Mejerholjda, Grotovskog i Kantora, kako u procesu rada, tako i u krajnjem rezultatu- predstavi “Ivanov”, demonstrirao je beskompromisnu posvećenost umjetnosti teatra. Crnogorsko Narodno pozorište je već na premijernom izvođenju predstave “Ivanov” dobilo pozive za učešće na nekoliko značajnih evropskih pozorišnih festivala, a crnogorska publika će narednih godina svjedočiti višečasovnom pozorišnom hodočašću, i rediteljskom umijeću Andrija Žoldaka. Crnogorskom narodnom pozorištu, posebno je važan rad i uticaj Žoldaka na glumački ansambl. Ovom predstavom neki od iskusnih glumaca otvorili su nove kreativne dimenzije, a u ulogama koje su stvorili glumci i glumice koji su na početku svog rada jasno se ogledaju budući nosioci repertoara i značajna imena crnogorskog glumišta.
Godišnje nagrade za visok umjetnički rezultat dodjeljujuju se članovima umjetničkog ansambla i saradnicima koji su dali najveći doprinos estetskim dometima Crnogorskog narodnog pozorišta. Ovogodišnje dobitnice godišnje nagrade su Sanja Vujisić i Žana Gardašević Bulatović za uloge Ane Petrovne i Saše Lebedeve u predstavi “Ivanov”.
Godišnje nagrade za najbolje rezultate postignute u tehničkoj, organizacionoj i administrativnoj praksi, odnosno u svim segmentima produkcije dobili su: Ivan Raičević, dekorater, Milica Čabarkapa, službenica za javne nabavke i Dejan Kalezić, majstor svjetla.
Ove godine zahvalnica je dodijeljena Crnogorskom eletrodistributivnom sisitemu, za dugogodišnju saradnju, pokroviteljstvo i prepoznavanje značaja ulaganja u pozorišnu djelatnost.
Uručena je i nagrada za najbolji savremeni domaći dramski tekst. Žiri u sastavu: Božo Koprivica, dramaturg, Željka Udovičić Pleština, dramaturškinja i Goran Bulajić, dramaturg i reditelj, donio je odluku da je najbolja drama na konkursu CNP-a za savremeni domaći dramski tekst drama „Uspavani“ autora Mirjane Medojević i Ilije Đurovića. Autorima je nagradu uručio Ministar kulture u Vladi Crne Gore, gospodin Aleksandar Bogdanović.
Na Bijenalu crnogorskog teatra 2019. žiri u sastavu: Olivera Vuković, prvakinja CNPa, Aleksandar Milosavljević, pozorišni kritičar i Stefan Bošković je istakao da, nakon pet odgledanih predstava u glavnoj selekciji Bijenala i tri u Selekcije off, ima potrebu da sa žaljenjem konstatuje izostanak s festivala predstave „Hamlet“, uvjeren da je inscenacija ovog Šekspirovog djela svečanost za svaku teatarsku sredinu i privlegija svakog festivala, da naglasi da su obje ponuđene selekcije potvrdile ozbiljnost i izuzetnu predanost crnogorskih pozorišnih stvaralaca, da izrazi zadovoljstvo zbog prisustva sve većeg broja mladih aktera i teatarskih stvaralaca, i iskaže nadu da će Bijenale, kao nacionalni festival, uvesti i nagrade za mladog glumca/mladu glumicu, ali i za umjetnike koji u savremenom teatru više nisu samo saradnici nego su odavno ostali koautori pozorišne predstave.
Žiri je sve odluke donio jednoglasno.
Specijalna nagrada žirija dodijeljena je predstavi „Kapital“ zbog hrabrog istraživačkog postupka primjenjenog u istoj mjeri i na globalnu svjetsku situaciju i na lokalnu društeno-političku stvarnost, a čiji je rezultat složeno scensko umjetničko djelo čiji su elementi podjednako i rediteljska poetika, i dramaturgija, i scenografsko riješenje, i kostimi, i muzika, ali i glumački angažman koji nadilazi jednostavni odnos aktera pema liku koji tumači.
Nagradu za autora saradnika dobili su Vladimir Pejković za muziku u predstavi „Krvave svadbe“ i Valentin Svetozarev za scenografiju u predstavi „Bure baruta“, zato što su, svako u svom umjetničkom domenu i svako na svoj kreativan način, dramaturški funkcionalnom muzikom, odnosno scenografskim rješenjem koje daleko nadilazi funkciju dekora, učestovali u kreiranju autentičnog umjetničkog čina, potvrđujući da kompozitor i scenograf, baš kao i kostimograf ili koreograf, u savremenom teatru nisu više samo umjetnički saradnici, nego ravnopravni kreatori umjetničkog bića predstave.
Nagrada za epizodnu ulogu Stevanu Vukoviću za rolu u „Kapitalu“, zato što je u predstavi u kojima nema podjele na glavne i sporedne uloge iskazao glumačku snagu, energiju i virtuoznost, silovitošću i pažljivo konrolisanim glumačkim žarom.
Nagradu za glavnu žensku ulogu dobila je Varja Đukić za odmjereno a snažno, u izboru sredstava svedeno a emocionalno vulkanski eruptivno tumačenje lika Majke u „Krvavim svadbama“.
Nagradu za glavni mušku ulogu dobio je Srđan Grahovac za harizmatično i glumački moćno poigravanje na tananoj ivici između prividno privatnog i onoga što je datost dramskog lika Dimitrija Mojanovića u predstavi „Sin“.
Nagradu za najbolji domaći dramski tekst dobila je Mirjana Medojević za smjelu spisateljsku nadgradnju koja je rezultirala tekstom predstave, a do kojeg se, od teksta drame kao početnog literarnog predloška, došlo kroz složeni proces rada na prestavi.
Nagrada za najbolju režiju pripala je Igoru Vuku Torbici za efektno transponovanje lirske strukture Lorkinih „Krvavih svadbi“ u složeni jezik teatarske umjetnosti i kreiranje predstave u kojoj ne samo što se osećaju damari piščeve misli, nego se prepoznaju i ritmovi uskovitlanog iracionalnog sveta.
Nagrada za najbolju predstavu pripala je „Buretu baruta“ za efektan spoj rediteljskih, glumačkih, dramaturških, kao i svih scensko-muzičkih i vizuelnih elemenata koji su neophodni da bi predstava fukcionisala kao istinski scenski spektakl.
Nagradu za autorsko ostvarenje u Selekciji off dobila je baletska predstava„Krik“ Baletske trupe Ballo za promišljeni način građenja priče saopštene kroz savremeni scenski pokret i za predani plesni angažman koji potvrđuje da živimo u vremenima kada je izgubljeno povjerenje u riječ i verbalni govor, a kada sudari sa životom sve češće mogu da budu izraženim samo nijemim krikom.
Nakon uručenja nagrada izvedena je gostujuća predstava Makedonskog narodnog teatra iz Skoplja “Mjesec dana na selu” I. S. Turgenjeva u režiji Paola Mađelija.